Семінар – тренінг для вихователів
Тема: "Формування і становлення образу "Я” – важливий аспект зміцнення психологічного здоров”я дитини”
Мета: поглибити і розширити знання педагогів з цієї теми
Форма проведення: філософсько – пізнавальний клуб "Джерела знань”
Хід семінару
Ведуча(психолог): вітає вихователів, оголошує тему і мету семінару. Представляє три мікрогрупи вихователів та їх керівників(молодші, середні, старші групи). Проводить гру – очікування "Ми - єдина команда”.
Психолог: Починаємо перший етап.
І Етап. "Погляд на проблему”
1.Чому проблема "формування образу "Я” є актуальною і важливою для освітньої практики в ДНЗ.
2. "Введення в проблему”
Проводиться тестовий контроль з цієї теми за допомогою гри "Закінчіть речення”. Вихователів просять сконцентрувати увагу і швидко дати відповідь:
1. Під терміном "Я” розуміється .......(уявлення дитини про себе).
2. Уявлення дитини про себе формується під впливом ....(людей, які її оточують).
3. У дитини інтенсивно розвивається самосвідомість в віці .... (2-3 років).
4. Самосвідомість розвивається у дитини на підставі....(практичної діяльності, досвіду).
5. Дитина може отримати знання про себе за допомогою ....(дорослих).
6. "Я” – образ стає усвідомленим новоутворенням психіки в віці....(на початку трьох років або 3 року життя).
Психолог: А зараз...
ІІ Етап "Аналітичний”
Психолог: Метою цього етапу є поповнити знання педагогів про різні ключові поняття з проблеми формування образу "Я”.
Ми ставимо в центр уваги дитину і розглядаємо її через:
- фізичну
- психічну
- соціальну площини. Цей комплекс і становить сферу "Я сам” в Базовій програмі "Я у Світі”.
1.Психолог звертає увагу учасників семінару на схему
Я – фізична "Я”- соціальне
Сфера життєдіяльності образ –"Я”
Я– психічне
Завдання вихователям: заповнити таблицю, пояснити ці поняття. Вихователі це схематичне зображення конкретизують певним змістом.
2. Психолог: Ці теоретичні знання допоможуть нам усвідомити реалізацію на практиці особистісно – орієнтованої моделі виховання дітей. І спрямувати свою навчально – виховну роботу на ознайомлення дошкільників з організацією людської істоти взагалі і образу – "Я” – зокрема.
А ще на допомогу нам приходять багато посібників, книжок, методичних розробок і програм. Зараз ми до вашої уваги презентуємо програму "Таємниця мого Я”. А зробимо це за допомогою рольової гри "Перше враження”.
Представники мікрогруп вибирають наступні бейджики:
"Рецензент”, "Журналіст”, "Телеведуча”, "Продавець”, "Методист”, "Вихователь” і надають коротку рецензію програмі з цих позицій.
Потім психолог робить висновок.
3. Психолог запрошує всіх у коло і проводить гру "Танець з кульками”(на розвантаження) та гру –релаксацію "Внутрішній промінь”.
ІІІ Етап "Пошуковий”
Психолог говорить про те, що зараз мікрогрупи будуть захищати своє домашнє завдання.
Домашнім завданням було визначити мету з розвитку образу "Я” згідно Базової програми "Я у Світі” у кожному віковому періоді і підібрати сумісні види партнерської діяльності вихователів і дітей.
Презентація домашнього завдання
1. Мікрогрупа "Ранній вік”(2-3 роки) і "Малюки”(3-4 роки)
Керівник групи: Основним направленням в роботі з малюками є сприяння усвідомлення дітьми свого "Я”, навчити дитину відокремлювати себе від навколишніх предметів і інших людей. Формування уявлень про свій зовнішній вигляд та органи почуттів "П’ять помічників”. Вихователі з досвіду представляють сумісні види діяльності з дітьми:
1.”Персонофіковані ляльки”, методика Р.Бернса
2.”Вправи – ігри з дзеркалом”, методика Р.Бернса
3. Сімейні альбоми "Родинне дерево”
4. Методика Г.Липовської "Яким я був - яким я став”.
2.Мікрогрупа "Чомучки”(4-5 років)
Керівник групи: Основними завданнями в середньому віці є: сформувати поняття, що людина – це жива істота, дати уявлення про органи чуттів, заохочувати до здорового способу життя.
Сумісні види діяльності представляють члени команди з досвіду:
1.Малювання плакатів "Самий – самий мій плакат”.
2. "Дитячі паспорти”.
3. Роль художньої діяльності в формуванні образу "Я”(музичні твори, художня література, репродукції картин).
4. "Наші портрети в режисерських іграх”.
3. Мікрогрупа "Фантазери”(5-6 років)
Керівник групи : Основним завданням в старшій групі є сформувати у дітей поняття про унікальність кожної людини: "Всі люди різні”, а також адекватну самооцінку. Учасники мікрогрупи презентують свій практичний досвід.
Цікавими є такі види роботи, як:
1. Малювання портретів: "Я – в минулому, сьогодні, в майбутньому – три сходинки”.
2. Малювання” Наш дитячий садок”.
3. Макет "Наш дитячий садок”.
4. Інтерв’ю "Всі люди різні”.
5. Гра "Я в майбутньому”.
6. Методика О. Бондаренко "Кого я найбільше люблю в нашій сім’ї”.
Психолог: Дякую за презентацію домашнього завдання. Така ігрова терапія надає дітям можливість оцінити себе, зрозуміти свій власний потенціал.
Психолог: Наш пізнавальний клуб продовжує свою роботу. Ми достатньо приділили уваги формуванню образу "Я” у наших дошкільнят.
- А давайте спробуємо усвідомити важливість свого образу - "Я” з усіма його перевагами і недоліками”.
Психолог проводить інтерактивну гру "Хто я?”
Психолог: І остання наша рубрика "Яким повинен бути вихователь?”
- Давайте спробуємо створити "Портрет сучасного педагога – мій власний образ – "Я”, де відобразити важливі особисті для вас життєві і професійні правила.
Психолог : роздає картки з буквами алфавіту і пропонує учасникам семінару сформулювати життєві і професійні правила, які починаються на ті букви, які педагогам дістались.
Потім, дотримуючись порядку букв алфавіту, учасники зачитують сформульовані ними правила.
ІV етап "Рефлексивний”
Психолог:
- Що ми очікували від семінару?
- Чи збулися наші очікування ?
- Які ваші враження?
Психолог: робить висновки роботи вихователів на семінарі, дякує всім і бажає успіхів.
Тема: "Формування і становлення образу "Я” – важливий аспект зміцнення психологічного здоров”я дитини”
Мета: поглибити і розширити знання педагогів з цієї теми
Форма проведення: філософсько – пізнавальний клуб "Джерела знань”
Хід семінару
Ведуча(психолог): вітає вихователів, оголошує тему і мету семінару. Представляє три мікрогрупи вихователів та їх керівників(молодші, середні, старші групи). Проводить гру – очікування "Ми - єдина команда”.
Психолог: Починаємо перший етап.
І Етап. "Погляд на проблему”
1.Чому проблема "формування образу "Я” є актуальною і важливою для освітньої практики в ДНЗ.
2. "Введення в проблему”
Проводиться тестовий контроль з цієї теми за допомогою гри "Закінчіть речення”. Вихователів просять сконцентрувати увагу і швидко дати відповідь:
1. Під терміном "Я” розуміється .......(уявлення дитини про себе).
2. Уявлення дитини про себе формується під впливом ....(людей, які її оточують).
3. У дитини інтенсивно розвивається самосвідомість в віці .... (2-3 років).
4. Самосвідомість розвивається у дитини на підставі....(практичної діяльності, досвіду).
5. Дитина може отримати знання про себе за допомогою ....(дорослих).
6. "Я” – образ стає усвідомленим новоутворенням психіки в віці....(на початку трьох років або 3 року життя).
Психолог: А зараз...
ІІ Етап "Аналітичний”
Психолог: Метою цього етапу є поповнити знання педагогів про різні ключові поняття з проблеми формування образу "Я”.
Ми ставимо в центр уваги дитину і розглядаємо її через:
- фізичну
- психічну
- соціальну площини. Цей комплекс і становить сферу "Я сам” в Базовій програмі "Я у Світі”.
1.Психолог звертає увагу учасників семінару на схему
Я – фізична "Я”- соціальне
Сфера життєдіяльності образ –"Я”
Я– психічне
Завдання вихователям: заповнити таблицю, пояснити ці поняття. Вихователі це схематичне зображення конкретизують певним змістом.
2. Психолог: Ці теоретичні знання допоможуть нам усвідомити реалізацію на практиці особистісно – орієнтованої моделі виховання дітей. І спрямувати свою навчально – виховну роботу на ознайомлення дошкільників з організацією людської істоти взагалі і образу – "Я” – зокрема.
А ще на допомогу нам приходять багато посібників, книжок, методичних розробок і програм. Зараз ми до вашої уваги презентуємо програму "Таємниця мого Я”. А зробимо це за допомогою рольової гри "Перше враження”.
Представники мікрогруп вибирають наступні бейджики:
"Рецензент”, "Журналіст”, "Телеведуча”, "Продавець”, "Методист”, "Вихователь” і надають коротку рецензію програмі з цих позицій.
Потім психолог робить висновок.
3. Психолог запрошує всіх у коло і проводить гру "Танець з кульками”(на розвантаження) та гру –релаксацію "Внутрішній промінь”.
ІІІ Етап "Пошуковий”
Психолог говорить про те, що зараз мікрогрупи будуть захищати своє домашнє завдання.
Домашнім завданням було визначити мету з розвитку образу "Я” згідно Базової програми "Я у Світі” у кожному віковому періоді і підібрати сумісні види партнерської діяльності вихователів і дітей.
Презентація домашнього завдання
1. Мікрогрупа "Ранній вік”(2-3 роки) і "Малюки”(3-4 роки)
Керівник групи: Основним направленням в роботі з малюками є сприяння усвідомлення дітьми свого "Я”, навчити дитину відокремлювати себе від навколишніх предметів і інших людей. Формування уявлень про свій зовнішній вигляд та органи почуттів "П’ять помічників”. Вихователі з досвіду представляють сумісні види діяльності з дітьми:
1.”Персонофіковані ляльки”, методика Р.Бернса
2.”Вправи – ігри з дзеркалом”, методика Р.Бернса
3. Сімейні альбоми "Родинне дерево”
4. Методика Г.Липовської "Яким я був - яким я став”.
2.Мікрогрупа "Чомучки”(4-5 років)
Керівник групи: Основними завданнями в середньому віці є: сформувати поняття, що людина – це жива істота, дати уявлення про органи чуттів, заохочувати до здорового способу життя.
Сумісні види діяльності представляють члени команди з досвіду:
1.Малювання плакатів "Самий – самий мій плакат”.
2. "Дитячі паспорти”.
3. Роль художньої діяльності в формуванні образу "Я”(музичні твори, художня література, репродукції картин).
4. "Наші портрети в режисерських іграх”.
3. Мікрогрупа "Фантазери”(5-6 років)
Керівник групи : Основним завданням в старшій групі є сформувати у дітей поняття про унікальність кожної людини: "Всі люди різні”, а також адекватну самооцінку. Учасники мікрогрупи презентують свій практичний досвід.
Цікавими є такі види роботи, як:
1. Малювання портретів: "Я – в минулому, сьогодні, в майбутньому – три сходинки”.
2. Малювання” Наш дитячий садок”.
3. Макет "Наш дитячий садок”.
4. Інтерв’ю "Всі люди різні”.
5. Гра "Я в майбутньому”.
6. Методика О. Бондаренко "Кого я найбільше люблю в нашій сім’ї”.
Психолог: Дякую за презентацію домашнього завдання. Така ігрова терапія надає дітям можливість оцінити себе, зрозуміти свій власний потенціал.
Психолог: Наш пізнавальний клуб продовжує свою роботу. Ми достатньо приділили уваги формуванню образу "Я” у наших дошкільнят.
- А давайте спробуємо усвідомити важливість свого образу - "Я” з усіма його перевагами і недоліками”.
Психолог проводить інтерактивну гру "Хто я?”
Психолог: І остання наша рубрика "Яким повинен бути вихователь?”
- Давайте спробуємо створити "Портрет сучасного педагога – мій власний образ – "Я”, де відобразити важливі особисті для вас життєві і професійні правила.
Психолог : роздає картки з буквами алфавіту і пропонує учасникам семінару сформулювати життєві і професійні правила, які починаються на ті букви, які педагогам дістались.
Потім, дотримуючись порядку букв алфавіту, учасники зачитують сформульовані ними правила.
ІV етап "Рефлексивний”
Психолог:
- Що ми очікували від семінару?
- Чи збулися наші очікування ?
- Які ваші враження?
Психолог: робить висновки роботи вихователів на семінарі, дякує всім і бажає успіхів.